12/11/06

META ΑΠΟ ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ.


ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ ΤΟΥ ΜΟΛΙΕΡΟΥ


ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΟΝ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ!!

ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΤΟ ΚΟΥΡΑΓΙΟ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΝΑ ΑΝΕΒΑΣΟΥΝ, ΜΕ ΤΟΝ ΤΣΙΑΝΟ ΜΙΑ ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ.

ΔΥΣΚΟΛΗ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΦΩΤΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΣΚΗΝΙΚΑ ΑΛΛΑ ΣΕ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΛΟΓΟ, ΛΟΓΟ ΜΕΣΤΟ ΧΩΡΙΣ ΦΙΟΡΙΤΟΥΡΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ.
ΕΞΥΠΝΟ ΤΟ ΕΝΑ ΣΚΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΑΠΙΘΑΝΑ ΔΕΜΕΝΟΣ Ο ΘΙΑΣΟΣ. ΜΠΡΑΒΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΠΡΑΒΟ....




ΜΟΛΙΕΡΟΣ

Ο σπουδαιότερος Γάλλος δραματουργός. Ο Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν γεννήθηκε το 1622 στο Παρίσι.. Ο νεαρός Ποκλέν σπούδασε νομική στην Ορλεάνη, αλλά δεν άργησε ν'ασχοληθεί με τη μεγάλη του αγάπη, το θέατρο. Αψηφώντας την αντίθετη γνώμη του πατέρα του οργάνωσε με τις τρείς αδερφές Μπεζάρ ένα θίασο από ηθοποιούς. Τον ονομάζει "Διάσημο Θέατρο" και λαμβάνει και ο ίδιος μέρος σ'αυτόν με το ψευδώνυμο "Μολιέρος".

Το 1645 ο Μολιέρος φυλακίζεται για χρέη. Οι εισπράξεις από το Διάσημο Θέατρο δεν πήγαν καλά.
Στη συνέχεια αφήνει το Παρίσι και κάνει τουρνέ στην επαρχία. Οι εμπειρίες που θα αποκτήσει σαν θιασάρχης, ηθοποιός και συγγραφέας θα είναι πολλές και πολύτιμες για την μετέπειτα ζωή του.
Οι επιτυχίες και τα χρήματα θα έρθουν μετά το 1650. Ο Δον Ζουάν, ο Φιλάργυρος, ο Ταρτούφος, ο Αρχοντοχωριάτης, ο Φανταστικά άρρωστος είναι μερικά από τα αριστουργήματα που έχει γράψει.
Ο Μολιέρος έπαιξε στο Λούβρο, μπροστά στο βασιλιά, πήρε το προνόμιο να ονομάσει το θίασό του "Θίασος του Βασιλέως" και ανέλαβε όλες τις διασκεδάσεις της Αυλής μια και ο Λουδοβίκος ο 14ος τον πήρε κάτω από την προστασία του.
Ο Κατά Φαντασία Ασθενής, ήταν το τελευταίο έργο που έγραψε ο Μολιέρος. Γραμμένο το 1672, για να ευχαριστήσει το βασιλιά και την Αυλή του που γύρισαν νικητές από μια εκστρατεία στην Ολλανδία, παίχτηκε το 1673 με μεγάλη επιτυχία.

Στην τέταρτη και τελευταία παράσταση του έργου, αψηφώντας τη φλεγμονή στο στήθος του και μη θέλοντας να στερήσει το θίασό του από μια είσπραξη σημαντική, παράστησε το πρόσωπο του Αργκάν. Μα την ώρα που πρόφερε τη λέξη Juro (ορκίζομαι) στο τρίτο Ιντερμέτζο, τον έπιασε σπασμός. Υπέφερε πολύ και με μεγάλη δυσκολία τελείωσε το ρόλο του. Γυρίζοντας στο σπίτι ένας ακατάσχετος βήχας του φερε αιμόπτυση και λίγο μετά τον θάνατο. Κηδεύτηκε νύχτα αφού ο κλήρος είχε αρνηθεί την ταφή του συγγραφέα σε ιερό χώρο. Ο Μολιέρος υπήρξε κορυφαία μορφή του θεάτρου και ειδικότερα της κωμωδίας.

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που είπαν πως με το θάνατο του πλήρωσε όλες τις προσβολές του ενάντια στην ιατρική.

Είναι γεγονός ότι το έργο του Μολιέρου φέρει τη σφραγίδα της εθνικής του παράδοσης. Οι καταβολές και η κατάρτισή του θυμίζουν εκείνες των περισσότερων Γάλλων θεατρικών συγγραφέων της εποχής. Γεννημένος στο Παρίσι, γόνος των Poquelin, ευκατάστατης οικογένειας ταπητουργών, είναι όπως σχεδόν όλοι οι συνάδελφοί του, αστικής καταγωγής. Φοιτά σε εκπαιδευτικά ιδρύματα των ιησουιτών, και κατόπιν σπουδάζει νομικά: η ρητορική τέχνη αποτελεί εκείνη την εποχή στη Γαλλία κατάλληλη προετοιμασία για μια θεατρική γραφή εξ ολοκλήρου κοσμική, που οι οπαδοί της, αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στην Ισπανία, έχουν διακόψει κάθε δεσμό με την Εκκλησία.
Υπό την επίδραση των λιμπερτίνων, ο Μολιέρος έρχεται σε οριστική ρήξη με τη θρησκεία, γεγονός που θα επιφέρει βίαιες εναντίον του επιθέσεις εκ μέρους των "ορθώς σκεπτόμενων" κύκλων, κατά τις πολεμικές που ξέσπασαν με αφορμή τα έργα του l' Ecole des femmes ( Η σχολή των γυναικών, 1662), Tartuffe (Ταρτούφος, 1664-1669) και Don Juan (Δον Ζουάν, 1665).
Από τα νεανικά του κιόλας χρόνια νιώθει την ακαταμάχητη έλξη του θεάτρου. Συχνάζει στις παρισινές αίθουσες που λειτουργούν στο Hotel de Bourgogne και στο Marais όπου εξοικειώνεται με το γαλλικό ρεπερτόριο.
Ενδιαφέρεται επίσης για τις παραστάσεις των ταχυδακτυλουργών και κωμικών, όπου επιβιώνει η παράδοση της μεσαιωνικής φάρσας. Μαθητεύει στο επάγγελμα του ηθοποιού, ερμηνεύει ποικίλους ρόλους, τόσο κωμικούς, όσο και κωμικοτραγικούς ή τραγικούς, παρατηρεί τους ανθρώπους που τον περιβάλλουν ή που συναντά στις περιπλανήσεις του, συσσωρεύει εμπειρίες και αποθηκεύει μέσα του τις χίλιες λεπτομέρειες που θα τον βοηθήσουν αργότερα να δημιουργήσει τους τυπικούς για τη Γαλλία του 17ου αιώνα χαρακτήρες του γιατρού, του φιλάργυρου, της λογιοτάτης, του υποχονδριακού.
Αρχίζοντας να γράφει ο ίδιος, αντλεί κατά πρώτο λόγο την έμπνευσή του από τη γαλλική φάρσα: έργα όπως la Jalousie du Barbouille (Η ζηλοτυπία του Μουντζούρη) ή le Medecin volant (Ο ιπτάμενος ιατρός, μεταξύ 1645 και 1658) στηρίζονται στο κωμικό των χειρονομιών και των λέξεων. Ο Μολιέρος θα μείνει άλλωστε πιστός στην υφολογική αυτή κλίμακα που χρησιμοποιεί ακόμη και στις "σοβαρές" του κωμωδίες (π.χ. στον Δον Ζουάν) και την φέρνει στην τελειότητα στις les Fourberies de Scapin (Κατεργαριές του Σκαπίνου, 1671)


ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ

ΑΜΦΙΤΡΥΩΝΑΣ
ΓΙΑΤΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΣΤΑΝΙΟ
ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ
ΖΩΡΖ ΝΤΑΝΕΝ
Η ΖΗΛΕΙΑ ΤΟΥ ΜΟΥΤΖΟΥΡΗ
Η ΚΟΜΗΣΣΑ ΤΟΥ ΣΚΑΡΜΠΑΝΙΑ
ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΑΣΘΕΝΗΣ
ΜΙΣΑΝΘΡΩΠΟΣ
Ο ΑΡΧΟΝΤΟΧΩΡΙΑΤΗΣ
Ο ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ
Ο ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ
ΟΙ ΣΟΦΟΛΟΓΙΟΤΑΤΕΣ LES FEMMES SAVANTES
ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
ΤΑ ΕΡΩΤΙΚΑ ΠΕΙΣΜΑΤΑ




Ο ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ
Ο Ταρτούφος είναι ένας υποκριτής-ευσεβής κληρικός που καταχθόνια και επικαλούμενος την "αρετή" του, καταφέρνει να κυριαρχήσει στη ζωή του ευεργέτη του κ. Οργκόν. Με απατεωνιές προσπαθεί να κατακτήσει όχι μόνο την περιουσία του Οργκόν, αλλά και την ίδια τη σύζυγό του, την οποία έχει βαθιά ερωτευτεί. Η απάτη όμως ξεσκεπάζεται. Ακριβώς στο σημείο όπου φαίνεται να κορυφώνεται η νίκη της υποκρισίας, σαν από μηχανής θεός έρχεται το χέρι της Δικαιοσύνης μέσω του βασιλιά (Λουδοβίκος 14ος την εποχή του έργου), για να καθαρίσει τη βρομιά και να βάλει τα πράγματα σε τάξη.

"Όλο το κείμενο ρέει σε γλώσσα θεατρική, ζωηρή και συνάμα ποιητική, με ομοιοκαταληξία σε στίχο δεκαπεντασύλλαβο. Η παράσταση του Ταρτούφου ήταν από τις μεγαλύτερες επιτυχίες που γνώρισε το γαλλικό θέατρο. Παίχτηκε 77 φορές όσο ζούσε ο Μολιέρος και, από το θάνατό του έως το 1960, 2.654 φορές στην Κομεντί-Φρανσέζ εκτός από τα άλλα θέατρα σημειώνοντας το μεγαλύτερο αριθμό παραστάσεων από όλα τα κλασικά έργα. Και στην Ελλάδα όμως γνώρισε ανάλογη επιτυχία. Έχει παιχτεί δέκα φορές ξεκινώντας το 1938. Έχει ανέβει δύο φορές από το Εθνικό Θέατρο και δύο από το ΚΘΒΕ. Παραστάσεις του, επίσης, φιλοξενήθηκαν στο Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου, στο Θέατρο του Νότου και αλλού."




MAY THE FORCE BE WITH YOU

Copyright © Demetrios the Traveler
(
Brexians lair)

2 σχόλια:

Korah 4 είπε...

Δελτίο Τύπου
Η Θεατρική Εταιρεία Πόλις πρόκειται να παρουσιάσει την θεατρική παράσταση Κοραή 4 - Προσβάσιμος χώρος στον χώρο Ιστορικής Μνήμης 1941-1944, πρώην Κρατητήρια της Γκεστάπο, στο Μέγαρο της Εθνικής Ασφαλιστικής της οδού Κοραή, στην Αθήνα. Ο χώρος ανήκει στην Εθνική Ασφαλιστική και μας παραχωρείται για την παρουσίαση της συγκεκριμένης παράστασης.
Το καινούργιο νεοελληνικό κείμενο της Αιμιλίας Βάλβη, εξ’ αφορμής του χώρου, πραγματεύεται τον αγώνα του ανθρώπου για αντίσταση σε κάθε μορφή απολυταρχισμού και ελέγχου από ανεξέλεγκτους φορείς εξουσίας. Επιχειρεί να μιλήσει για τους σύγχρονους τόπους αλλά και τρόπους βασανιστηρίων. Τα βασανιστήρια σήμερα δεν έχουν σαν στόχο την πληροφορία που πιθανά γνωρίζει ο κρατούμενος αλλά τον ίδιο ως προσωπικότητα. Οι άνθρωποι που σήμερα βασανίζονται στον πλανήτη δεν βασανίζονται γι’ αυτά που γνωρίζουν αλλά γι’ αυτό που είναι. Αυτό που ενοχλεί είναι οι επιλογές ζωής των κρατουμένων που πρέπει όχι απλώς ν’ αλλάξουν αλλά να πάψουν να υπάρχουν ως τέτοιες, γεγονός που συνεπάγεται την ολοκληρωτική εξόντωση του κρατουμένου. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο η παράσταση αφηγείται την ιστορία μιας τυφλής γυναίκας και του συντρόφου της που η ίδια τους η ζωή (μια ζωή που υπερασπίζεται το όνειρο, τον έρωτα, την ελεύθερη πολιτική και πολιτιστική δράση) είναι αιρετική. Για το λόγο αυτό η γυναίκα συλλαμβάνεται και ο φορέας της εξουσίας χρησιμοποιεί κάθε προσωπική στιγμή του ζευγαριού και κατορθώνει να μεταστρέψει τον άντρα από σύντροφο, σε βασανιστή.
Η παρουσίαση της δουλειάς μας θα ξεκινήσει με τη μορφή ανοιχτών προβών το μήνα Μάιο προκειμένου να ανακαλύψουμε μαζί με το κοινό που θα τις παρακολουθήσει, τις ιδιαιτερότητες και το φορτίο του χώρου πριν, προχωρήσουμε στην τελική διαμόρφωση της παράστασης. Χρειαζόμαστε την ελεύθερη συμμετοχή του κοινού κατά τη διάρκεια των δοκιμών ώστε μαζί να καταλήξουμε τον τρόπο που μπορεί κανείς να αγγίξει έναν τόσο φορτισμένο χώρο μνήμης και ιστορίας. Αναζητούμε τον τρόπο να σταθούμε με σεβασμό στη μνήμη αυτή, αλλά και να βιώσουμε εκ νέου την αλήθεια ενός πολύ σύγχρονου μηνύματος, που λέει πως εξακολουθούμε να μην είμαστε ελεύθεροι και να διαιωνίζουμε με την αδιαφορία, τόπους σύγχρονων βασανιστηρίων. Αυτός ο προβληματισμός διέπει ολόκληρη τη διαδικασία της πρόβας από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε : Πώς η ιστορία συναντά τη σημερινή αλήθεια, πώς η δική μου αλήθεια μίας σύγχρονης καθημερινότητας αποκτά κοινά στοιχεία με μία ζοφερή και συγκλονιστική αλήθεια ενός όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος, και πως αυτά τα κοινά στοιχεία αποκτούν οικουμενική αξία.
Πληροφορίες: Από 14 μέχρι 31 Μαΐου 2008 κάθε μέρα εκτός Πέμπτης στις 22:00 θα παρουσιάζονται με τη μορφή της ανοιχτής πρόβας αποσπάσματα ή και ολόκληρο το έργο. Το ενδιαφερόμενο κοινό πρέπει οπωσδήποτε να επικοινωνήσει διότι οι θέσεις θεατών σε αυτή τη φάση θα είναι περιορισμένες. τηλ. επικοινωνίας 6978638355 (καθημερινά από 10:00-14:00)

Info:
Κοραή 4 – Προσβάσιμος χώρος της Αιμιλίας Βάλβη
Σκηνοθεσία: Ελένη Γεωργοπούλου
Κίνηση : Νικολέτα Ξεναρίου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Σοφία Καλαμπάκα
Παίζουν: Μαρία Τσιμά, Αιμιλία Βάλβη, Κωσταντής Μιζάρας
Παραγωγή: Θεατρική Εταιρεία Πόλις
Τηλ. επικοινωνίας: 6978/638355 και 6974/316537
http://korah4.blogspot.com/

Korah 4 είπε...

Δελτίο Τύπου
Η Θεατρική Εταιρεία Πόλις παρουσιάζει για 15 παραστάσεις την θεατρική παράσταση Κοραή 4 - Προσβάσιμος χώρος στον χώρο Ιστορικής Μνήμης 1941-1944, πρώην Κρατητήρια της Γκεστάπο, στο Μέγαρο της Εθνικής Ασφαλιστικής της οδού Κοραή, στην Αθήνα. Ο χώρος που χρησιμοποιήθηκε κατά τη γερμανική κατοχή ως χώρος βασανιστηρίων, ανήκει στην Εθνική Ασφαλιστική και 64 χρόνια μετά, μας παραχωρείται για την παρουσίαση της συγκεκριμένης παράστασης.
Το καινούργιο νεοελληνικό κείμενο της Αιμιλίας Βάλβη, εξ’ αφορμής του χώρου, πραγματεύεται τον αγώνα του ανθρώπου για αντίσταση σε κάθε μορφή απολυταρχισμού και ελέγχου από ανεξέλεγκτους φορείς εξουσίας. Επιχειρεί να μιλήσει για τους σύγχρονους τόπους αλλά και τρόπους βασανιστηρίων. Τα βασανιστήρια σήμερα δεν έχουν σαν στόχο την πληροφορία που πιθανά γνωρίζει ο κρατούμενος αλλά τον ίδιο ως προσωπικότητα. Οι άνθρωποι που σήμερα βασανίζονται στον πλανήτη δεν βασανίζονται γι’ αυτά που γνωρίζουν αλλά γι’ αυτό που είναι. Αυτό που ενοχλεί είναι οι επιλογές ζωής των κρατουμένων που πρέπει όχι απλώς ν’ αλλάξουν αλλά να πάψουν να υπάρχουν ως τέτοιες, γεγονός που συνεπάγεται την ολοκληρωτική εξόντωση του κρατουμένου.
Η παράσταση αφηγείται την ιστορία μιας τυφλής γυναίκας και του συντρόφου της που η ίδια τους η ζωή (μια ζωή που υπερασπίζεται το όνειρο, τον έρωτα, την ελεύθερη πολιτική και πολιτιστική δράση) είναι αιρετική. Για το λόγο αυτό, η γυναίκα συλλαμβάνεται, και ο φορέας της εξουσίας χρησιμοποιεί κάθε προσωπική στιγμή του ζευγαριού για να μεταστρέψει τον άντρα από σύντροφο, σε βασανιστή.
Η δουλειά μας ξεκίνησε με τη μορφή ανοιχτής πρόβας, σε 15 παρουσιάσεις, με την ελεύθερη συμμετοχή του κοινού το Μάιο 2008, προκειμένου να ανακαλύψουμε μαζί με το κοινό που τις παρακολούθησε, τις ιδιαιτερότητες και το φορτίο του χώρου πριν προχωρήσουμε στην τελική διαμόρφωση της παράστασης. Μαζί με τους θεατές ερευνήσαμε τον τρόπο που μπορεί κανείς να αγγίξει έναν τόσο φορτισμένο χώρο μνήμης και ιστορίας. Αναζητήσαμε τον τρόπο να σταθούμε με σεβασμό στη μνήμη αυτή, αλλά και να βιώσουμε εκ νέου την αλήθεια ενός πολύ σύγχρονου μηνύματος, που λέει πως εξακολουθούμε να μην είμαστε ελεύθεροι και να διαιωνίζουμε με την αδιαφορία, τόπους σύγχρονων βασανιστηρίων. Αυτός ο προβληματισμός εξακολουθεί να διέπει ολόκληρη τη διαδικασία της απόπειρας μας από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε : Πώς η ιστορία συναντά τη σημερινή αλήθεια, πώς η δική μου αλήθεια μίας σύγχρονης καθημερινότητας αποκτά κοινά στοιχεία με μία ζοφερή και συγκλονιστική αλήθεια ενός όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος, και πως αυτά τα κοινά στοιχεία αποκτούν οικουμενική αξία.
Πληροφορίες: Για 15 παραστάσεις από 28 Οκτωβρίου 2008 (και επετιακά…) κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15.
Τιμές εισιτηρίων 15 ευρώ, φοιτητικό 10 ευρώ
Το ενδιαφερόμενο κοινό πρέπει οπωσδήποτε να επικοινωνεί διότι οι θέσεις θεατών είναι περιορισμένες. τηλ.κρατήσεων Κοραή 4: 2103243581 /τηλ.επικοινωνίας: 6974316537 (καθημερινά 10:00-14:00)

Info:
Κοραή 4 – Προσβάσιμος χώρος της Αιμιλίας Βάλβη
Σκηνοθεσία: Ελένη Γεωργοπούλου
Κίνηση : Νικολέτα Ξεναρίου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Σοφία Καλαμπάκα
Παίζουν: Μαρία Τσιμά, Αιμιλία Βάλβη, Κωσταντής Μιζάρας
Παραγωγή: Θεατρική Εταιρεία Πόλις
τηλ.κρατήσεων Κοραή 4: 2103243581
τηλ.επικοινωνίας: 6974316537 (καθημερινά 10:00-14:00)
http://korah4.blogspot.com/